Åpen dag om ny jernbanestasjon

Mandag 15. januar arrangerer Larvik kommune og Bane NOR «åpen kontordag» på ByLab. Da kan du komme å snakke med planleggerne av dobbeltsporet jernbane.

8aad43d9-0eef-46d0-abc8-f1ed7faa210d.jpg

Fra klokka 13.00 til klokka 20.00 vil det være folk fra Bane NOR og kommunen på ByLab, med adresse Torget 10. Her er alle velkomne til å stille spørsmål og snakke med saksbehandlerne. Bane NOR ber om forståelse for at det kan bli ventetid, hvis mange vil snakke med oss.

– Det er viktig med innspill fra folk med gode lokalkunnskaper. Jeg håper mange kommer og vil snakke med oss om planleggingen. Vi skal forsøke å besvare de spørsmålene som kommer. Men husk at det er tidlig i planleggingsprosessen. Det er derfor mye vi foreløpig ikke har svar på, understreker planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR.

Før jul vedtok Larvik kommune planprogram for strekningen Furustad-Larvik. Det betyr at Bane NOR skal utrede to alternativer: Stålakerkorridoren og Verningenkorridoren, i tillegg til to mulige stasjonslokaliseringer i Kongegata og Indre havn.

Slik fungerer den offentlige planprosessen:

• Bane NOR er forslagsstiller, mens kommunene er planmyndighet og skal vedta planene.
  • Planprogrammet: En «plan for planleggingen». Angir hvilke korridorer som skal vurderes og utredes.
  • Kommunedelplanen: Her velges det hvilken korridor som skal bygges ut.
  • Reguleringsplanen: Bestemmer nøyaktig plassering av dobbeltsporet innenfor korridoren.
  • Alle planene legges ut på høring, slik at alle som ønsker det kan komme med innspill og forslag til Bane NOR.
  • Våren 2017 var planprogrammet ute på høring og vinteren 2019 skal kommunedelplanen legges ut på høring
  • Noen år fram i tid vil det samme skje med reguleringsplanen.

Konsekvensutredning i 2018

2018 skal brukes til å utrede og analysere konsekvensene av de forskjellige korridorene og stasjonsplasseringene i Sandefjord. Det gjelder både positive og negative effekter for blant annet natur, jordbruk, kulturminner, bolig- og næringsområder, byutvikling, utslippsreduksjon, transporttilbud og samfunnsøkonomi.

– Et komplekst arbeid

– Å planlegge og bygge dobbeltspor er et komplekst arbeid. Dette er et stort puslespill som skal settes sammen. Det fordrer kunnskap innen ingeniørfag, geologi og geoteknikk, areal- og samfunnsplanlegging, arkitektur, jernbaneteknikk, samt en rekke andre områder. Derfor har vi en stor jobb foran oss med å utrede korridorene og stasjonsløsningene i planprogrammet, sier Solhaug.