Jupiter stakk av med førsteplassen

Jupiter (6. trinn) ved Valby skole vant konkurransen Helt grønn skolevei. Gratulerer!

I perioden 31. august til 2. oktober har elever på barneskolene rundt om i Larvik deltatt på kampanjen Helt grønn skolevei! Hver uke har laget med størst andel grønne dager på hvert trinn (1. til 7. trinn) blitt kåret som ukesvinnere og mottatt premier for innsatsen. De tre lagene som har gjort det best i løpet av hele kampanjeperioden fikk kinobilletter til hele laget i premie.

Denne uken overleverte ordfører Erik Bringedal diplomer og premie til laget som stakk av med førsteplassen, nemlig Jupiter (6. trinn) ved Valby skole. På andre plass kom 2c ved Østre Halsen og på 3. plass kom 4a ved Stavern skole.

Grønn Skolevei Vinner 2020 Web

Oversikt over ukesvinnere gjennom kampanjen:

Trinn

7b, Jordet

7a, Jordet

7b, Jordet

Hva er Helt grønn skolevei?

Helt grønn skolevei er en kampanje som ble utviklet av sykkelbyen Sandefjord, og har blitt gjennomført med stor suksess i 10 år. Hensikten med kampanjen er å fremme det barna er opptatte av; trygg, sikker og miljøvennlig skolevei. Ved å få flere til å sykle, gå eller reise kollektivt istedenfor å bli kjørt av foreldre vil det bli færre bilder på skoleveien. I tillegg får barna mosjon og frisk luft og ikke minst vil det bli mindre klimagassutslipp og støy fra biltrafikken.

For at alle skolebarn i kommunen skulle ha mulighet til å delta hadde skolene mulighet til å opprette såkalte «grønne soner» rundt skolene. På denne måten sikret man at elever som ikke har noe annet alternativ enn å bli kjørt kunne bli sluppet av et lite stykke unna skolen og gå den siste delen og dermed få en grønn dag.

Barneskolene i Larvik kommune deltok for første gang høsten 2020, og kampanjen kan sies å være en suksess. Det var over 1000 elever fordelt på 47 lag påmeldt, fra 9 ulike skoler. Flere av lagene har klart 100 % grønne uker ved ulike anledninger, deltakelsen og engasjementet har vært stort.

Vi håper kampanjen har vært motiverende og at elevene våre fortsetter den gode jobben med miljøvennlige reiser til og fra skolen.

Vi heier på dere!

Miljørn Sykkel Web