Bli med på den store klesbyttedagen i Lardal

Velkommen til Sentralen lørdag 6. mai, fra 11.00 til 14.00! Det blir bytte av klær, salg av brukt sportsutstyr, kafé og mulighet for å lære seg enkle reparasjoner av klær.

– Alle er velkomne, sier Christina Franksdatter Bøhler, daglig leder på frivilligsentralen.

– Selve klesbyttedagen var jo egentlig 22. april, men så tenkte vi at det hadde vært veldig trivelig å arrangert noe en lørdag Sentralen er åpen, fortsetter hun med et stort smil.

Sammen med Lardal bygdekvinnelag, Svarstad IL og Larvik kommunes helt egen miljømaskot, Miljørn, startet hun planleggingen av dagen som ble satt til 6. mai.

Christina Franksdatter Bøhler
– For å være med på klesbyttingen må du ha bonger. Bonger får du ved å levere inn dine klær til oss, forteller Christina Franksdatter Bøhler.

Dette må du vite før du kommer

Noen retningslinjer å forholde seg til er det også for deg som ønsker å være med på klesbyttingen:

• For å være med på klesbyttingen må du ha bonger. Bonger får du ved å levere inn dine klær til oss.
  • Du kan levere max 7 plagg, som må være hele, rene og pene.
  • Klærne må leveres til Sentralen i åpningstiden fram til fredag 5. mai klokka 15.00
  • Vi tar imot klær, sko og tilbehør, men ikke undertøy

Sammen med Lardal bygdekvinnelag, Svarstad IL, Miljørn, Lardal frivilligsentral har Christina og Sentralen lagt en plan for hvordan arrangementet skal kunne passe for så mange som mulig, og å være et lavterskeltilbud for bytte av klær.

– Vi serverer både melkefrie og glutenfri alternativer i kafeen, Miljørn har fikset en liten konkurranse for barna hvor man kan vinne premier. Det legges til rette for at du både kan bytte og fikse klær, eller bare ta seg en kopp kaffe og være sosial, sier Christina Franksdatter Bøhler.

Hvorfor en klesbyttedag?

Vi har spurt miljømaskoten Miljørn:

– Klesindustrien står for mer av verdens klimagassutslipp enn fly- og skipsfart til sammen. Dersom vi bruker klærne våre dobbelt så lenge vil vi kunne halvere klimagassutslippene våre, ifølge Naturvernforbundet. Da er det jo kjempefint å kunne alliere seg med lokale lag og foreninger for å bidra til å redusere utslippet fra klærne våre!

Det samme gjelder for idrettsutstyr, kan Hilde Nakjem fra Svarstad IL også bekrefte.

Miljørn på Sentralen
Miljørn er Larvik kommunes miljømaskot. Han gleder seg til klesbyttedag!

– Det blir jo ofte dyrt med idrettsutstyr etter hvert som ungene vokser, da er det jo gull med gjenbruk! Og enda bedre når det i tillegg er bra for miljøet, understreker hun.

Laila Lauvstad Berg fra Bygdekvinnelaget er også med på planleggingen, og forteller:

– I Bygdekvinnelaget jobber vi mot et mål om å ombruke, gjenbruke og kaste mindre klær og mat. Vi har mange eldre som vi har mye å lære av når det gjelder gjenbruk og fiksing som å stoppe og sy/brodere. Gamle tradisjoner som mange av de eldre sitter inne med, er vi interessert i å videreformidle til de neste generasjonene. Vi er også opptatt av at dette skal være for alle. Inkludere alle i bygda til å bidra til å kaste mindre og forstå viktigheten av gjenbruk. Vi vil også være et godt eksempel for barn og unge.

Og dette bygger direkte opp under Larvik kommunes miljømotto:

Alle kan gjøre noe, sammen kan vi gjøre mye!

Klesstativ
Du kan levere klær, sko og tilbehør på Sentralen fram til fredag 5. mai kl. 15.00