Smelteverket industrihistorie

I fjor høst kom hundrevis av mennesker til Sliperiet for å få med seg kveldene om Agnes og Alfred. Mandag 13. mars er det Smelteverket industrihistorie sin tur til å gjenoppleves.

A/S Sandnes Aducerverk/Larvik Smelteverk

Etter andre verdenskrig og fram mot århundreskiftet var Smelteverket en av Larviks viktige arbeidsgivere og produsent av produkter som nådde langt utenfor Larviks og landets grenser. Vi tar for oss livet ved Smelteverket i Pressverksalen i Sliperiet mandag 13. mars 2023 fra kl. 18.00 til 21.00.

Nå har du muligheten til å være med på den nye satsningen «Skapt i Larvik» på kulturfeltet i Larvik kommune. Du, dine foreldre, slektninger, venner eller noen du kjenner sitter på nær historie som vi ønsker å fange opp og dokumentere. Bli en del av din lokale kulturhistorie!

Hva er spesielt med Smelteverket?

Smelteverket, eller for mange Larvik Støperi, var etter andre verdenskrig en av de viktigste arbeidsplassene i Larvik. Det var på sitt meste over 300 personer som hadde sin daglige tilhørighet til Smelteverket.

Det ble produsert deler til bilindustrien i Europa, spesialtilpassede støpeprodukter, og til og med komponenter til gruvedriftsindustrien i andre verdensdeler. Bedriften hadde et eget anerkjent laboratorium. Industriprosessene var avhengig av mye manuelt arbeid, samtidig som produktene var kompliserte, men tilvirkningen krevde høy kompetanse.

Strømbehovet var ufattelig høyt. På det meste skulle det dekke driften av seks smelteovner. Dette var Larviks varmeste arbeidsplass gjennom tidene.

Stedet fikk et unikt arbeidsmiljø, tilrettela tidlig for kvinner, samt ble et referansepunkt for mange gjennom den tidlige delen av arbeidslivet. Det var ikke uvanlig å ha en runde innom Smelteverket. Det gjør at stedet på Revet har satt sine spor hos mange i kommunen vår.

Vi viser historien gjennom bilder, filmopptak og gjenstander fra Smelteverket. Dette blir dokumentert, og kommunen og Vestfoldmuseene tar vare på denne delen av historien for ettertida.

Når skjer det?

Det skjer i Pressverksalen i Sliperiet (Hammerdalen) mandag 13. mars fra kl. 18.00 til 21.00. Dørene åpnes kl. 16.30.

Velkommen til en kveld som tar oss tett på industrilivet i Smelteverket. Kvelden er gratis og åpen for alle. Det blir bevertning.