Dyr som beiter på torget? Grillpark på parkeringstaket? Vi trenger din mening!

Camp Larvik er en dugnad som skal puste liv i triste plasser og tomme gater i Larvik sentrum. Målet er å skape fellesskap, liv i gatene og nye bevis på at det gode liv leves i Larvik. Nå trenger vi ditt engasjement!

Bakgrunnen for prosjektet er at Larvik er valgt ut som et av 4 steder i Norge som skal være med og teste en skreddersydd prosess for å klare å realisere store flotte nærmiljøprosjekt i egen regi.

Hele prosjektet varer i rundt 6 måneder, og ender i en stor felles dugnad, som varer i 6 dager.

Prosjektet startet opp i mars, og etter å ha bearbeidet innspill fra Larviks befolkning via spørreundersøkelse, workshops og generelt engasjement, står arbeidsgruppa igjen med fire konsepter som vi ønsker at dere skal bli med og stemme over.

Du kan stemme selv om du ikke har deltatt i idédugnaden tidligere. Du kan også melde din interesse for å bli deltaker i prosjektgruppen som skal gjennomføre valgt konsept. Vi har som mål å gjennomføre mye i august og september. De som melder sin interesse inviteres til et felles oppstartsmøte i løpet av juli.

Hvilket konsept tror du mest på?

Dette er de 4 konseptene

Fritt Beite (1)

Fritt beite

Beliggenhet:
Hovedsakelig Nedre torv (mot Prinsegata).

Konsept:
Bondens marked og Rekoringen på torvet er en selvfølge, men ingen daglig attraksjon. Vi vil gjøre om asfalt, brostein og pyntekasser på Nedre torv og skape et livlig «bonde-hjørnet», der folk kan være med å stelle og høste grønnsaker og andre nyttevekster, klappe dyra, følge med på livet i urbane bikuber og kanskje får vi til servering av eget brygg/ akevitt, champagne og øl fra Brunlanes og Lågendalen.

Nordgardsetra/ Vestfold 4H kan få filial foran Felumb og serverer rømmegrøt på faste dager. Blomster og dyr er inkluderende, og vi vil få til et møtested som engasjerer. La oss vise at Larvik ikke bare er camping og hytteturister ved sjøen. La oss vise den nye storkommunens mangfold midt i byens sentrum, la oss skape en attraksjon – bli med på dugnad for et grønt og levende sentrum!

Odbergs Hage (1)

Odbergs hage. Oasen i byens hjerte.

Beliggenhet:
Parkeringsplassen i Odbergkvartalet eller en annen asfaltert bakgård i sentrum. Et lukket byrom med god plass og gjerne nær en naturlig passasje gjennom byen.

Konsept:

Er det mulig å forvandle en av Larviks mest traurige parkeringsplass til en levende og frodig hage? For eksempel parkeringsplassen i Odbergkvartalet? Den ligger der sentralt, men nedslitt og støvete, og er snarveien for å gå fra Bøkkerfjellet til Torvet.

Vi vil omskape denne eller lignende plasser til et sted vi søker til for å finne ro, fellesskap og nytelse. Vi vil skape en plass med inkluderende aktiviteter. Noen dager er det boule eller sykkelmekkekurs, andre dager er det snøskulpturkonkurranse og bålpanne-kos.

Klatreplanter og nyttevekster, lukt og smak og vann til alle (kanskje Farris-vann?) …. eller en knall god kaffe. Kulørte lykter lyser opp på kveldstid og fra hengekøyen kan vi lytte til lavstemt musikk. Ro og hygge preger plassen til daglig – men du verden … her kan det lett bli liv og røre en lørdagskveld: Lydvolumet skrus opp, bålpanner tennes og det er fest for alle penga!
Tak O Grill (1)

Tak o’Grill -park

Beliggenhet:
Parkeringsplassen på tidligere Bohus/ mellom Lilletorvet og Bøkeskogen, parkeringstaket på Prinsekvartalet eller lignende sted.

Konsept:
Er du villig til å ofre freda’staco’n eller lørda’spizza’n hjemme? Heller ta turen til byen og til fellesskapet. Kanskje gidder vi ikke lage mat selv denne dagen, men kjøper den heller i en av de mange foodtruckene som står på plassen? Maten fortæres ved felles langbord i den nye parken.

Det skjer mye forskjellig i den nye parken. Ta med sofaen du er litt lei av der hjemme. Sett den i parkens byttekrok/ Lett Bytte, og ta heller med deg ei hensatt leselampe og en kontorstol hjem. Byens nye park-tak er stedet for alle aldre. Her skal det være mulig å sitte mange sammen, men også være i fred.

Vi vil trekke mer natur inn i sentrum. Nyttevekster, som bærbusker, urter og grønnsaker kan bryte opp plassen og skape sosiale rom. Vi vil at parken inviterer til felles opplevelse. Boule, åpen scene, rap eller rock, sittegrupper, langbord, faste griller… kanskje blir det en utendørs søster av Grendehuset på Bølgen.
Motbakkefestival

Larvik Motbakkefestival/ Bøketrappa

Beliggenhet:
Bøkkerbakken, Kongegata, Bredochs gate? – evt annen bratt bakke eller flere/ alle… med god forbindelse til torget / akse mellom indre havn og sentrum.

Konsept:
Bakkene har kommet for å bli, og lar seg dessverre ikke fjerne – så la oss hylle dem! La oss skape en kreativ oase i de bratte bakkene. La turen bli en lek, bokstavelig talt.

Vi vil lage en spennende trapp der alt kan skje! Trinn for trinn...med god støtte av en håndløper...kanskje sitte ned midt i trappen for å finne igjen pusten...se utsikten...oppleve noe...et marked...en intimkonsert…og øverst i trappen…en god kopp kaffe og en bok fra et lite minibibliotek.

Eller noe mere sport ...trappen kan være arena for Larvik Motbakkefestival! Hva med stafett … det store Bakkebyløpet 2022! Hvem er best? Utetrening og mye moro i fellesskap. La oss gjøre om problemet med byens bakker til muligheter og glede.