«Alfred» for en kveld

Alfred Andersen mek.verksted & støberi AS har vært en av Larviks viktigste industriarbeidsplasser gjennom tidene. Møt opp på Sliperiet mandag 21. november for å både høre og fortelle dine egne historier om Alfred.

21. oktober i år kom Agnes fabrikker til live igjen med flere hundre mennesker samlet over timer for å høre om historien og fortelle historier knyttet til Agnes. Nå er det tid for Alfred Andersen mek.verksted & støberi AS. En av Larviks viktigste industriarbeidsplasser gjennom tidene.

Vi tar for oss livet med «Alfred» i Pressverksalen i Sliperiet i Hammerdalen, mandag 21. november 2022 klokken 18.00 til 21.00.

Nå har du muligheten til å være med på den nye satsningen på kulturfeltet i Larvik kommune. Du, dine foreldre, slektninger, venner eller noen du kjenner sitter på nær historie som vi ønsker å fange opp og dokumentere. Bli en del av din lokale kulturhistorie.

Hva er det med «Alfred»?

Det startet med ei smie på Østre Halsen og Torstrand. Deretter ble det et høyt ansett mekanisk verksted med hundrevis av ansatte. Alfred Andersen mek. verksted & støberi AS sto sentralt i norsk industrihistorie gjennom hele 1900-tallet. «Alfred i Larvik» har vært med på å bygge landet vårt.

Derfor har utrolig mange i Larvik en tilknytning til «Alfred». Det handler om tilhørighet, stolthet, ingeniørkunst, «svette nede på golvet» og tradisjoner som har blitt holdt i hevd.

Historien «Alfred» skal fortelles av de som jobbet der og de som satt med ansvar for driften. Derfor blir det mange stemmer å høre. Alt fra Einar Andreas Andersen (familien), Steinar Nyland (fagforeningen), Øyvind Grøn (produksjonen), Einar Knutsen (ledelsen), Ivar Næss (yrkesopplæringen) og til Kjell Larsen (monteringen). I tillegg vil vi gjerne høre din stemme!

Vi viser historien gjennom bilder, filmopptak og gjenstander fra Alfred.

Dette blir dokumentert, og kommunen og Vestfoldmuseene tar vare på denne delen av historien for ettertida.

Velkommen til en kveld som tar oss tett på livet med «Alfred». Kvelden er gratis og åpen for alle. Det blir bevertning. Dørene åpnes kl. 1700.