Nå starter arbeidet med Krabbedammen

Krabbedammen skal rehabiliteres og arbeidet starter denne uka. Området vil være avsperret i ukene som kommer.

I samarbeid med Stiftelsen Tollerodden skal Larvik kommune nå i gang med rehabiliteringsarbeidet på Krabbedammen.

Hva skal gjøres?

Store deler av muren rundt dammen skal rives og bygges på nytt. Strøm- og vannledning skal da bygges inn i den nye muren. Pumpesystemet som sørger for sirkulasjon av sjøvann i bassenget skal også oppgraderes.

Moloen og pumpekummen vil få nye overflater. Vi skal legge et nytt og innbydende tredekke, noe som også vil gi gangbanen et lignende utseende som på tiden da Colin Archer hadde satt i stand parken. Den gang tilhørte området Archer familien.

Sanden i dammen skal byttes ut med ny, vasket badesand og bassengbunnen skal senkes med 35 cm. Dette vil få frem mer av den historiske natursteinsmuren rundt dammen. Vanndybden i bassenget vil forbli omtrent som dagens.

Ved trappene vil det bli satt opp støpejernsrekkverk på begge kortsider. Senkingen av bassengbunnen vil også føre til at noen flere larvikitt-trinn i trappen vil bli synlig og komme til bruk.

Når er det ferdig?

Arbeidene vil starte i løpet av uke 36 og forventes å vare i omtrent i en måneds tid. Krabbedammen vil være avsperret for publikum i anleggsperioden.

Web Krabbedammen3