Vaksinering av barn 5-15 år

Larvik kommune tilbyr nå koronavaksine til barn i alderen 5 til 11 år. Samtidig kan barn mellom 12 og 15 år få dose 2.

Regjeringen har åpnet for at foreldre og foresatte som ønsker det, kan vaksinere sine barn som er mellom 5 og 11 år.

Foreldre og foresatte kan også bestille første dose til barn mellom 12 og 15 år som ikke har fått dose 1 og andre dose til barn i samme aldersgruppe.

Siste mulighet for å bestille time i Online booking er 22. februar. Etter det må du ringe 33172604 for å bestille time til dose 1 eller dose 2 (12 uker etter dose 1).

Bestill time til vaksine (Krever BankId)

- Første vaksinedag for barn blir onsdag 2. februar. Vaksinasjonen vil foregå i vaksinasjonslokalene på Sliperiet i tidsrommet fra kl. 13.00 til 18.00, forteller vaksinekoordinator i Larvik kommune Cecilie Lyngra Seierstad.

​Vaksinen er frivillig​

Vaksinen er frivillig, og det gis ingen generell anbefaling om å vaksinere alle barn i denne aldersgruppen.

Bakgrunnen for dette er at den individuelle nytten for de fleste barna er liten.

- Barn blir svært sjelden alvorlig syke, og det er foreløpig begrenset kunnskap om sjeldne bivirkninger eller bivirkninger som kan komme etter lang tid, forteller kommuneoverlege Anne-Christine Bendixen Markset.

Ifølge Folkehelseinstituttet kan gjennomgått infeksjon hos ungdom gi svært god beskyttelse mot ny infeksjon. Det kan også være en fordel for beskyttelse mot nye virusvarianter i framtiden.

FHI har derfor vurdert at det er den enkeltes valg, og ikke en anbefaling om å vaksinere barn i alderen 5 til 11 år. Det gjelder også andre dose til barn/ungdom i alderen 12 til 15 år.

Samtykkeskjema for barn under 16 år

Når barnet har fått tildelt time, må dere møte i til vaksinering med et ferdig utfylt samtykkeskjema.

Det må innhentes samtykke for hver dose ved koronavaksinasjon av barn under 16 år.