SMS med tilbud om oppfriskningsdose 2

Nå vil du over 75 år motta en SMS med tilbud om oppfriskningsdose 2.

Larvik kommune tilbyr sykehjemsbeboere og de som er født før 31. desember 1947, en ny oppfriskningsdose av koronavaksinen etter anbefaling fra Folkehelseinstituttet (FHI).

- FHI har kommet med en anbefaling om oppfriskningsdose 2 til alle over 75 år. Tidligere i år har det vært et tilbud til alle over 80 år, men dette er nå endret til en anbefaling for alle over 75 år, sier Cecilie Lyngra Seierstad, vaksinekoordinator i Larvik kommune.

Når vaksinerer vi?

Vi vaksinerer onsdag og torsdag fra kl. 08:30 til 15:30 hver uke i Byskogveien 5.

De som bor i Svarstad og Steinsholt får tilbud om vaksine 25. august kl. 10:00-15:00 i Klokkergården, Svarstad.

Du vil motta en SMS

Kommunen vil sende ut SMS med spørsmål om du ønsker ny oppfriskningsdose eller ikke. Her vil det også bli spurt om du har gjennomgått korona de siste fire ukene.

For at du skal kunne ta oppfriskningsdose 2 må det ha gått minimum tre uker siden du sist hadde korona og minimum 18 uker siden du tok forrige vaksine.

For å få en tildelt time må du du følge linken på SMS-en og svare på informasjonen (se avsnittet under). Dersom du behøver hjelp kan du ringe 33172604 mellom 08:30 til 15:00, mandag til fredag.

Slik svarer du

1. Du vil først motta en SMS med følgende tekst:

Smstilbudoppfrisk2

2. Ved å klikke på linken i SMS-en kommer du ut til en side som ser slik ut:

Tilbudomoppfrisk2

3. Her må du først svare på om du har hatt korona de siste fire ukene. Dersom du svarer ja må du fylle inn omtrentlig dato for når du testet positivt.

4. I neste felt må du taste inn fødselsdatoen din.

5. Til slutt har du valget mellom og trykke på Ja eller Nei. Dersom du ønsker å få oppfriskningsdose klikker du på den grønne Ja-knappen.

Tildeling av time

Takker du ja til ny oppfriskningsdose vil du få en SMS med time til vaksinasjon.

Her er et eksempel på hvordan denne SMS-en kan se ut:

Smsoppfrisktime

Dersom du ringer 33172604 for å få tildelt time, vil du også motta en SMS med informasjon om timen.

Når du har fått en time vil du få en påminnelse dagen før timen din.

Vi ber om at du tar kontakt dersom timen ikke passer slik at vi kan gi den til noen andre.

Når skal du ikke møte til timen

Du skal ikke møte opp til vaksinasjon dersom du på vaksinasjonsdagen:

• Har forkjølelsessymptomer, feber over 38 °C eller andre tegn på infeksjonssykdom
  • Har blitt vaksinert med annen vaksine i løpet av siste 7 dager
  • Har positiv koronatest
  • Hatt korona siste 3 uker

Gi beskjed så raskt som mulig på telefon 33172604 så får du ny time til vaksinasjon.

Videre anbefalinger fra FHI

Alvorlig immunsvekkede Anbefales fire doser, kanskje femte dose til høsten
Sykehjemsbeboere Anbefales fjerde dose nå
75+ år Anbefales fjerde dose nå