Anbefaling om oppfriskningsdose 2 (dose 4) for deg over 75 år

Norge er på vei inn i en sommerbølge med økt smitte og Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler ny oppfriskningsdose for personer over 75 år og sykehjemsbeboere.

Det er den nye varianten av omikron (omikron BA.5) som er i ferd med å bli dominerende. Den sprer seg raskere enn tidligere varianter.

- FHI har nå kommet med en anbefaling om oppfriskningsdose 2 til alle over 75 år. Tidligere i år har det vært et tilbud til alle over 80 år, men dette er nå endret til en anbefaling for alle over 75 år, sier sier Cecilie Lyngra Seierstad, vaksinekoordinator i Larvik kommune.

Slik får du din vaksine

Larvik kommune vaksinerer gjennom hele sommeren, for de som ønsker å ta sin vaksine nå.
Fra midten av juli vil kommunen sende ut SMS til alle over 75 år som bor hjemme for å kartlegge hvem som ønsker oppfriskningsdose 2 (dose 4). På samme måte som tidligere vaksinasjonsrunder vil de som takker JA via SMS automatisk få tildelt time.

Det er også mulig å ringe vaksinasjonstelefonen 33 17 26 04 for å bestille time.

Vi vaksinerer onsdag og torsdag fra kl. 08:30 til 15:30 hver uke i Byskogveien 5.

De som bor i Svarstad og Steinsholt får tilbud om vaksine 25. august kl. 10:00-15:00 i Klokkergården, Svarstad.

Minimumsintervallet mellom første og andre oppfriskningsdose (dose 3 og 4) er fire måneder.
De som bor på sykehjem vil bli vaksinert der de er.

Oppfriskningsdose 2 for de over 65 i høst

FHI melder at personer i alderen 65-74 år og personer i alderen 18-64 år med underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp trolig vil få tilbud om oppfriskningsdose 2 (dose 4) fra 1. september.