Oppfordrer foreldre til å ta grep om ungdom og alkohol

Mange tenåringer prøver alkohol for første gang i disse dager. Denne høsten er det viktigere enn noen gang at foreldre snakker med ungdommen om alkohol og festing, og tør å sette grenser.

Skolestart og høst henger ofte tett sammen med ungdomsfester og alkohol. Denne høsten er også koronaviruset en risikofaktor.

Den siste tiden har det vært bred oppmerksomhet om at unge kan være smittet av covid-19 uten å ha symptomer. Det øker risikoen for at de skal spre smitten til mange uten å være klar over det. Det har for eksempel skjedd på ungdomsfester med alkohol.

- Når man drikker, blir man mindre bevisst, og da blir man gjerne mindre nøye med håndvask og avstandsregler. Nå trenger tenåringer mer enn noen gang foreldre som setter tydelige grenser, og tør å høre at de er kjipe, sier Reidun Haugene, som er Av-og-til-koordinator i Larvik kommune.

En farlig cocktail

Derfor er det ekstra viktig å være bevisst på ungdom og alkoholbruk denne høsten.

Ungdom bør vente lengst mulig med å drikke alkohol. Hjernen utvikler seg fram til vi er 25 år, og alkohol kan påvirke denne utviklingen. I tillegg henger lav alder for alkoholdebut sammen med høyt konsum og økt risiko for å få alkoholproblemer i voksen alder, ifølge alkovettorganisasjonen Av-og-til, som kommunen samarbeider med.

Det er alvorlig når ungdom under 18 år drikker seg fulle.

– Vurderingsevnen blir dårligere, og det blir lettere å utsette seg selv og andre for unødig risiko. Når man er påvirket av alkohol, er man mer utsatt for ulykker, og det er større risiko for at man har sex som man angrer på. Ungdom og alkohol er kort sagt en farlig cocktail, sier Haugene.

Tips til deg som er tenåringsforelder

1.  Gjør det lettere å si nei

Snakk med ungdommen din om alkohol og hvilke konsekvenser det kan ha. Hvis dere har hatt gode samtaler om konsekvensene av å drikke, blir det lettere for dem å takke nei.

1. Vær kjip – sett grenser

Tenåringer som vokser opp i familier som har klare regler om alkohol drikker mindre og mer forsiktig.

1. Ikke gi barnet ditt alkohol

Tenåringer som får alkohol av foreldrene sine, drikker ikke mindre. Tvert imot kommer det i tillegg til alkoholen de får tak i på festen.

1. Snakk med andre foreldre

”Alle andre” får sannsynligvis ikke lov. Lag et foreldrenettverk i nabolaget der dere setter felles regler og jobber sammen for en tryggere ungdomstid for barna deres.

1. Vær tilgjengelig, følg med og følg opp

Sett faste innetider og tilby å kjøre eller hente når ungdommene skal på fest. Vær tydelig på at de kan ringe om noe skulle skje med dem eller deres venner.

1. Vær en rollemodell

Ungdom ser opp til foreldrene sine, også når det kommer til alkohol. Bruk alkovett, og ha et bevisst forhold til hvor ofte og hvor mye du drikker.

Larvik kommune er en Av-og-til-kommune

Larvik kommune samarbeider tett med Av-og-til for å forebygge og redusere skadelig alkoholbruk. Besøk Av-og-til på nett for å lese mer om ungdom og alkohol: https://avogtil.no/tema/ungdom/