Koronasyke i Larvik følges opp gjennom en app

Larvik kommune tar i bruk ny teknologi for å følge opp koronasmittede innbyggere.

Larvik er allerede nasjonal pilotkommune på digital hjemmeoppfølging, gjennom et prosjekt i samarbeid med Helsedirektoratet og helseteknologiselskapet Dignio.

Nå er Larvik først ut i Norge til å ta i bruk løsningen for oppfølging av koronapasienter hjemme.

Pasienten laster ned en app på egen telefon eller nettbrett. Gjennom appen rapporterer pasientene selv symptomer gjennom å svare på et spørreskjema, og ser deretter om de er i grønn, gul eller rød sone. Noen pasienter får også temperaturmåler eller surstoffmåler, og resultatene kommer automatisk inn i løsningen hvor legevaktslegen sitter.

Gjennom løsningen kan pasientene også chatte med helsepersonell eller avtale videokonsultasjon ved behov.

Inkedapp LI