Først ute med nytt alarmsystem

Grevle sykehjem har fått innstallert nytt alarmsystem. Nå skal alle detaljer på plass før inngående opplæring av alle ansatte. Målet er at alle sykehjem skal få nytt alarmsystem innen utgangen av 2019.

Kommunen har inngått en rammeavtale med Best, som skal levere det nye alarmsystemet. Grevle sykehjem ble kjørt som et pilotprosjekt og har allerede fått på plass systemet. Denne uken var kommunalsjef og virksomhetsleder på besøk for å markere at det første sykehjemmet nå har fått på plass nytt alarmanlegg.

- Vi er veldig fornøyd med at vi nå har landet avtalen. At det var Best som leverte det beste tilbudet på kvalitet og pris er vi ekstra fornøyd med. Firmaet holder til i Larvik og det er de som har levert anlegg til pilotprosjektet her på Grevle. I tillegg er de allerede leverandør av anlegget på Lardal sykehjem og på legevakta, sier Sigrid Kobro Stensrød, virksomhetsleder sykehjem.

Arbeidet med forprosjekteringen på flere andre sykehjem er allerede i gang. Neste ut er Byskogen sykehjem. Rekkefølgen er vurdert ut fra sårbarhet.

Målet er at alle sykehjem skal ha nytt alarmanlegg innen utgangen av 2019. For at det skal skje er man avhengig av en ekstrabevilgning på 11 millioner kroner.

-Totalkostnaden på alarmanlegg til alle de ti institusjonene er på 18,5 millioner kroner. Hvis ambisjonsnivået til politikerne er høyt, vil vi kunne nå målet om nytt alarmanlegg til alle innen utgangen av 2019, sier kommunalsjef Guro Winswold.

Saken om ekstra bevilgning skal opp til politisk behandling i Helse og omsorgskomiteen i neste uke, før den skal videre til formannskap og kommunestyre.

03-hoved-web.jpg