Bolla Pinnsvin 0-3 år

Om avdelingen

Vi har fokus på å skape trygghet, forutsigbarhet og gode relasjoner gjennom omsorg, lek og utforskning. En fast dagsrytme med faste rutiner er viktig for å skape en god barnehagehverdag for de yngste barna. Gjennom måltider, lek, påkledning og stell utvikler barna erfaringer knyttet til hverdagslivet i barnehagen. Leken fremmer sosial tilhørighet, nysgjerrighet, følelser og empati, og med voksne som “det støttende stillas” til stede på gulvet bidrar vi til at barna utvikler nestekjærlighet og omsorg for andre.

Temaet for dette barnehageåret er “Jeg er meg”. I prosjektet «Jeg er meg» skal vi jobbe for å fremme barns seksuelle helse og for å forebygge seksuelle overgrep mot barn. Barna skal bli kjent med temaer som kroppen og følelser. Hensikten med temaene er å bli kjent med kroppen vår, utvikle et språk og begreper for kroppen. Hva og hvor er magen, foten, munnen eller øret? Bevegelsessanger er en fin innfallsvinkel til å utvikle barnas begrepsforståelse, som «hode, skulder, kne og tå», «Er du veldig glad og vet det» eller «alle barna klapper».

Vi skal støtte barna i å mestre motgang, håndtere utfordringer og gi barn anledning til å bli kjent med egen og andres følelser på en god måte.

Mye av barns læring og erfaring de får, skjer gjennom hverdagsaktiviteter som for eksempel lek, måltider, påkledning og stell. Lek er noe som fremmer positive følelser hos barna, med voksne som er tilstede, støttende og hjelper til ved behov. Vi har også et puterom som barna får boltre seg på og utfordret grovmotorikken sin.

Vi skal ha tid til å leke, men også utforske. Det å sanse, føle, smake, kjenne og erfare med kroppen sin er slik de minste barna i barnehagen lærer.

Ansatte

Tabell over ansatte på Bolla Pinnsvin i Rødbøl barnehage, Larvik kommune