eDialog – send sikker digital post

Innhold

Med eDialog kan du enkelt sende brev og dokumenter til oss på en trygg måte, også om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet.

Du kan sende direkte til følgende virksomheter:

For øvrige enheter i kommune benyttes vårt hovednummer:

For dere som benytter Digital forsendelse direkte fra deres saks/arkivsystem legger dere inn mottaker med aktuelt org.nr. direkte.(KS SvarUT)

Hva er eDialog?

Å sende dokumenter med e-post medfører en større risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie og kan også stoppes i spamfilter. Ved å benytte tjenesten e-Dialog, kan du som elev, privatperson eller bedrift trygt sende oss brev og dokumenter selv om de er unntatt offentlighet.

Forsendelsen blir kryptert og du som avsender må identifisere deg ved hjelp av ID-porten.

Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til oss, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

E-post kan fortsatt brukes for enkle spørsmål og henvendelser som ikke skal journalføres i kommunens sak- og arkivsystem. 

Eksempler på hva du kan sende

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». 

Hvorfor bruke eDialog

  • Du sender informasjon gjennom en sikker kanal
  • Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender
  • Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak- og arkivsystem

Når skal du IKKE bruke eDialog

Du skal ikke bruke eDialog dersom vi har elektroniske skjemaer til formålet. For eksempel søknad om ulike tilskudd, søknad på ledig stilling etc

Slik sender du inn via eDialog

  • Du må logge inn med personlig elektronisk id (MinID, BankIDd, BankID på mobil, Buypass id smartkort eller Buypass id mobil)
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr). 
  • Alle obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfelt
  • Har du fått et saksnummer av oss, vennligst legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2021/25 – Tittel»
  • Skriv gjerne inn hvilken virksomhet det gjelder under tittel, eks. Att: PP-Tjenesten, Skole, Barnevern etc.
    NB! Vennligst ikke skriv inn sensitive personopplysninger i tittel-feltet. Denne tittelen kan være synlig i offentlige postjournaler.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg. Disse må være i PDF-format.
  • Klikk på «Send forsendelse» Du mottar kvittering med referansenummer på e-post. 

Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format:

  • For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
  • LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".

Forsendelse av dokumenter som er unntatt offentlighet

Viktig at du velger JA, under punktet: «Inneholder henvendelsen sensitive eller følsomme personopplysninger?»

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger og/eller er «unntatt offentlighet».

Forsendelsen blir kryptert og avsender må identifisere seg ved hjelp av ID-porten.

Til toppen