Blant Norges best styrte kommuner

Larvik er en av Norges best styrte kommuner blant de store kommunene. Det kommer fram i en analyse som sammenligner kostnader, tjenestekvalitet og finanser.

Rapporten ble presentert under Arendalsuka, og kalles Kommuneindeksen.

Kommunaldirektør Gro Herheim er svært fornøyd med plasseringen.

– Larvik kommune har god politisk og administrativ styring, vi drifter effektivt, samtidig som vi leverer gode tjenester med lave kostnader, sier Herheim, og trekker fram at dette ikke hadde vært mulig uten flinke ansatte.

Gro Herheim

Det er flere rangeringer i Kommuneindeksen:

• På rangeringen over de store kommunene som er best styrt havner Larvik på en solid tredjeplass.
  • På rangeringen over best styrte kommune (også kommuner under 45 000 innbyggere) havner Larvik på 28. plass
  • På rangeringen over mest effektiv kommune havner Larvik på 12. plass.
  • På rangeringen over kostnader havner Larvik 19. plass.

Analysen er publisert i rapporten «Norges best styrte kommuner - Kommuneindeksen 2022», som er laget av analyse - og rådgivningsselskapet Agenda Kaupang for Storebrand livsforsikring.

God ledelse er viktig

I rapporten trenger selskapet fram de kommunene som viste best styring i 2021.

– Det er viktig å måle hvordan kommunene gjør jobben sin. Vi mener god kommunal styring betyr effektiv drift og gode finanser. I rapporten prøver vi å identifisere de best styrte kommunene, for at andre kommuner skal kunne lære av dem, sier Rune Holbæk i Agenda Kaupang.

– Vår konklusjon er at god ledelse og hardt arbeid er nødvendig for å få gode resultater i kommunene. Det er ikke nok med mye penger eller flaks, understreker Aganda Kaupang fast.