Skoleelever i Lardal holder appell på frigjøringsdagen 8. mai

Ti unge menn fra Lardal mistet livet under 2. verdenskrig. Når frigjøringsdagen skal markeres 8. mai - 79 år etter krigens slutt - er det 9.-klasseelever ved Lardal skole som skal holde hovedtalen og legge ned kransen.

Program 8. mai i Larvik kommune

• Kl. 10.00: Lovisenlund. Bekransning og tale.
  • Kl. 11.00: Sjømannshjemmet. Konsert.
  • Kl. 11.00: Larvik «mine», Prinsegata. Bekransning og tale.
  • Kl. 11.30: Svarstad.Bekransning og tale.
  • Kl. 12.00: Fredriksvern kirke. Bekransning og tale.
  • Kl. 13.00: Minnehallen. Bekransning, tale og musikk.
  • Kl. 13.45: Fredriksvern verft. Bekransning og tale.
  • Kl. 17.00: Larvik kirke, inne. Program, appeller og musikk.
  • Kl. 17.30: Larvik kirke, ute. Bekransning og tale.
  • Kl. 17.30: Berg kirke. Bekransning og tale.
  • Kl. 17.30: Tanum kirke. Bekransning og tale.
  • Kl. 17.30: Kjose kirke. Bekransning og tale.
  • Kl. 17.30: Tjodalyng. Bekransning og tale.
  • Kl. 18.00: Kvelde. Bekransning og tale.
8. Mai I Lardal 2
Bilde fra 8.mai i fjor foran minnebautaen ved Svarstad kirke: fra venstre trompetist John Larsen, Tore Lindem med FN-flagget, Svein Dalehamn og oberst Øyvind Bergene. Foto: Privat

Det gleder oberst Øyvind Bergene, som selv hadde en far som var aktiv i motstandsorganisasjonen Milorg under krigsdagene - og som nylig var på Lardal ungdomsskole for å snakke med elevene om betydningen av 8. mai.

– Det er flott at 9. klasse engasjerer seg i dette. Vi som er gamle vet en del om det som skjedde under 2. verdenskrig. Men jeg tror det er veldig viktig at dagens ungdom også får noe mer enn en overflatisk kjennskap til dette. Det er viktig at man kjenner til det lokale engasjementet under 2. verdenskrig, og vet litt om de ti navnene på minnebautaen i Svarstad, sier Bergene.

8. mai programmet i Larvik kommune 2024

De ti navnene er alle soldater fra Lardal som mistet livet under 2. verdenskrig. Den eldste var 35 år gammel. Den yngste av dem – Eugen Olsen Sommerstad – ble bare 18 år.

8. Mai I Lardal
I 2023 var det Tollef Tjentland som holdt 8.mai-tale på vegne av 9. klasse, med Svein Dalehamn som æresvakt med NATO-flagget. Foto: Privat

– Han omkom under et krigsforlis 1. april 1941. Blant de ti har vi krigsseilere, noen fra Sjøforsvaret og kompani Linge-medlemmer, sier Bergene.

Også i fjor var det en 9.-klasseelev ved Lardal ungdomsskole som holdt appell 8.mai. Denne våren har hele 9.-klassetrinnet ved Lardal ungdomsskole prosjektoppgave om 2. verdenskrig.

– Hvorfor er 8.mai viktig også for dagens ungdommer?

– Fordi det utenkelige har skjedd. Det er på ny krig i Europa. Vi har ukrainere som bor i Larvik og Lardal, og mange andre steder i Norge. Og da er det veldig viktig at ungdommen hos oss vet at dette pågår, og at det er en god grunn til at vi hegner om friheten vår. Den er dyrekjøpt, sier Bergene.

Han vil selv være til stede under markeringen i Svarstad 8. mai, og presentere æresvakter, hovedtalere og trompetisten som vil spille etter kransnedleggelsen.

I tillegg vil Bergene lese opp de ti navnene på minnebautaen og alderen på hver enkelt da de døde.

Svarstad er bare ett av mange steder i hele Larvik kommune der frigjøringsdagen blir markert 8. mai. Den første markeringen skjer på Lovisenlund fra klokka 10.00, og den siste starter i Kvelde klokka 18.00.

Hele oversikten får du her: