Slik snakker du med barn om kriser

Lokalsamfunnet i Stavern, og resten av kommunen vår, er sterkt preget av hendelsen som skjedde i Stavern på nyåret og leteaksjonen som pågår. Her forteller kommunepsykolog Catharina Carming Vestmoen hvordan du kan snakke med barn om det som har skjedd og hvordan du kan ivareta deg selv.

Samtale med barn

–  Viser barnet ditt interesse for hendelsen, eller har hørt eller observert noe, er det viktig at foreldrene tar initiativ til en samtale med barnet for å forklare, roe og trygge. Det er viktig å være så sannferdig som mulig. Finner barnet ut på et senere tidspunkt at du ikke snakker sant, kan det gjøre dem utrygge, sier Carming Vestmoen.

Vestmoen tipser om Professor Atle Dyregrovs informasjon om hvordan du skal snakke med barn om ulykker og kriser.

– Guiden hans sier hvordan du bør prate med barn i ulike aldre om vanskelige følelser.

Trenger du noen å snakke med?

– Kriseteamet følger opp de nærmeste pårørende. For andre som måtte kjenne på vanskelige følelser er det viktig å holde på rutinene sine. Gjør noe som gjør at du kjenner deg trygg. Snakk med dem rundt deg. Gå en tur, få litt dagslys, ta en varm dusj. Hjelp kroppen med å slappe av, og gi noen en klem. Vær bevisst på hvor ofte du sjekker nyhetene, og begrens det hvis det gjør deg urolig.

Dersom tiltakene over ikke hjelper, kan man kontakte fastlegen sin, eller ta kontakt med hjelpetelefoner, chat og meldingstjenester, forteller Catharina Carming Vestmoen, som er faglig ansvarlig for kriseteamet i kommunen.

Helsenorge.no har laget en oversikt over hjelpetelefoner, chat og meldingstjenester her:

Østlands-Posten publiserte i helgen et lengre intervju med Catharina Carming Vestmoen. Du kan lese saken under: