Rehabiliterer avløpsledning i Heibergs gate – kan medføre uvanlig lukt

I morgen, tirsdag 30. april, skal kommunen rehabilitere avløpsledninger i Heibergs gate. Dette kan medføre en uvanlig, men ufarlig, lukt i nærområdet.

Larvik kommune skal rehabilitere kommunale avløpsledninger i søndre del av Heibergs gate. Til rehabiliteringsarbeidet brukes metoden strømpefornying, som innebærer at det støpes et nytt rør inni den eksisterende avløpsledningen. Metoden utføres fra kum til kum og krever ikke graving.

Beboere i Heibergs gate og tilstøtende gater, som Byskogstredet, Sverres gate og Håkons gate, kan oppleve en uvanlig lukt i og rundt boligen mens arbeidene pågår og i dagene etter. Lukta kommer av materialet som brukes ved strømpefornying, og er ikke farlig eller skadelig.

For å redusere sannsynligheten for lukt inn i boligen bør beboere i området sørge for at vannlåser/sluk er fylt med vann, og at stakeluker og eventuelle åpne avløpsrør er tettet. Det er en fordel å holde vinduer, ventiler og ventilasjonsanlegg stengt mens arbeidet pågår.

Heiberg Gate
Området der rehabiliteringsarbeidet vil foregå er markert rødt.