MIKS

MIKS står for Muligheter, Integrering, Kultur, Språk og er et forberedende kurs til helsefaglig utdanning for minoritetsspråklige. Kurset arrangeres av Helse- og omsorgstjenestene (HO) i Larvik og Larvik Læringssenter (LLS).

Hva slags kurs er MIKS?

  • Forberedende kurs til helsefaglig utdanning for minoritetsspråklige
  • Språklig og praktisk basisopplæring for arbeid i omsorgstjenesten
  • Kurset har særskilt fokus på interkulturell kommunikasjon og kulturforståelse for både kursdeltakere og personalet i praksisavdelingene

Varighet:

  • Kurset er i utgangspunktet et ettårig heltidsløp med oppstart 2 ganger årlig

Inntak og søknadsfrister:

  • Hovedinntak 1 gang pr. år, med oppstart i august. Muligheter for supplerende inntak. Søknadsfrist hovedinntak 15.05. Andre henvendelser behandles fortløpende

Hvem kan delta på MIKS:

  • Minoritetsspråklige som ønsker å ta helsefaglig utdanning, evt. har behov for avklaring
  • Minoritetsspråklige med helse-/ sosialfaglig utdanning fra hjemlandet med behov for språklig og/ eller praktisk kvalifisering/ rekvalifisering av medbrakt kompetanse
  • Minoritetsspråklige som står utenfor arbeidslivet og som ønsker å jobbe i omsorgstjenesten, evt. med behov for avklaring av videre løp
  • Minoritetsspråklige ansatte med behov for å øke funksjonelt språk

Forhåndskunnskaper:

  • Deltakere bør være på A2 nivå eller høyere i norsk, med bestått norskprøve muntlig, helst også skriftlig. Unntak fra dette vil bli vurdert individuelt
  • Det er en fordel å ha noe datakunnskaper da en del av læringen vil foregå digitalt. Nødvendig opplæring vil bli gitt.

Andre inntakskriterier:

  • Deltakere må ha fylt 18 år
  • Oppholdstillatelse må være avklart
  • Deltakere må kunne gi nødvendig hjelp og bistand til begge kjønn og tilberede og servere mat iht. det som er aktuelt for den enkeltes

Mål:

  • Kvalifisering av minoritetsspråklige til helsefaglig utdanning
  • Bistå helse-/ sosialfaglig personell med utdanning fra hjemlandet så de kommer i arbeid som sykepleiere, helsefagarbeidere eller annet relevant arbeid iht. utdanning (f.eks. sosialpedagog, miljøterapeut etc.)
  • Gi minoritetsspråklige som står utenfor arbeidslivet språklig og praktisk basiskompetanse og øke funksjonelt språk for arbeid i helse- og omsorgssektoren og dermed økt «employability»
  • Gi flerkulturelle arbeidsplasser nødvendig kompetanse for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling
  • Sikre pasienter/ beboere/ brukere gode helse- og omsorgstjenester
  • Styrket integrering

Kursinnhold:

  • Undervisning i arbeidsspråk (m/ fokus på å øke funksjonelt språk), arbeidslivskunnskap, aktuelt lovverk etc., hygiene, ernæring, virkninger og hjelpetiltak v/ sykdommer hos eldre og v/ funksjonshemminger, omsorg ved livets slutt, etikk, kommunikasjon og samhandling
  • Individuelt tilpasset praksisopplæring m/ veiledning av fadder – foregår i avdelinger i helse- og omsorgstjenestene
  • Undervisning i særskilte temaer for å øke gjensidig forståelse i kommunikasjon og samhandling i flerkulturelle arbeidsfellesskap. Gjennomføres hovedsakelig som egne temasamlinger der både kursdeltakerne og personalet i praksisavdelingene deltar

Pedagogisk opplegg:

  • Klasseromsundervisning (deles av lærer fra HO og fra LLS)
  • I undervisningen brukes også digitalt læringsverktøy
  • Gruppe- og plenumssamtaler/ diskusjoner
  • Etisk refleksjon
  • Temaene i undervisningen følges opp videre i praksisfeltet og drøftes og følges opp på skolen i etterkant igjen
  • Oppfølging og veiledning i praksisfeltet av en fadder (ansatt i praksisavd.) og av kurslærer

Alternative praksisplasser og arbeidsoppgaver:

  • Sykehjem og hjemmetjeneste,, avlastningssenter for funksjonshemmede, rehabiliteringssenter, fellesvaskeri, renhold
  • Hjelp, bistand, pleie og oppfølging i alle dagliglivets aktiviteter/ situasjoner (sykehjemsbeboere og hjemmeboende brukere)
  • Praktisk bistand og veiledning av personer med ulike funksjonshemminger
  • Husmorfunksjon (renhold og kjøkkenoppgaver i sykehjemsavdeling eller rehabilteringssenter)
  • Hjemmehjelp (rengjøring hos hjemmeboende brukere)

For avdelingene som stiller med praksisplasser:

  • Hver avdeling stiller med en fadder til hver deltaker. Fadderens oppgave er å være hovedansvarlig for den praktiske opplæringen, språkhjelper, støtte og brobygger
  • Eget opplegg for fadderne (undervisning, erfaringsutveksling, veiledning og oppfølging på egne samlinger og i avdelingen)
  • Ledersamlinger med undervisning i ulike temaer relatert til ledelse av flerkulturelle personalgrupper, erfaringsutveksling og refleksjon