Basistrening (ungdom 16+)

  • Sted: Thor Heyerdahl videregående skole
  • Sist oppdatert: 13.10.2014
  • Lytt til tekst

Hver tirsdag kl. 15.45 - 16.45

Basistrening med avspenning

Vi starter opp med en ny time for ungdom! Dette er lavterskel basistrening hvor vi gjør litt bevegelse/puls, styrke, yoga og avspenning. Helt grunnleggende trening man kan dra nytte av for å mestre hverdagens belastninger og stress.

Timen er åpen for alle ungdommer – gutter og jenter og det kreves ingen forkunnskaper, så bli med!

Ta gjerne med vannflaske og innesko hvis du har. Noen klær som er lett å bevege seg i er ellers det du trenger.

Litt mer om timen

Timen blir grovt sett delt opp i fire deler:

  1. Bevegelse/puls: Ellen begynner med å gå gjennom ulike bevegelser til musikk for å få opp pulsen litt. Her vil man gå litt på stedet, kanskje bruke en steppkasse som man skal gå opp og ned på og andre enkle trinn.
  2. Styrke: Videre blir det en styrkedel. Her bruker man mye egen kroppsvekt, slik at alle får tilpasset øvelsen etter egen styrke. Fokus er kjernemuskulatur, altså kroppens indre muskelgrupper.
  3. Balanse: Etter dette blir det en del med yogainspirerte bevegelser. Her trener man mye balanse, kjernemuskulatur og teknikk.
  4. Avspenning: Som avslutning er det en del med avspenning, dette er helt fantastisk i en hverdag med mye fysisk og mentalt stress og jag. Ellen sitt Gutter 14 - fotballag elsker avspenning og spør alltid om de ikke kan ha litt avspenning på slutten!    

Timen passer for alle og det viktigste er å være i bevegelse! Om man gjør en bevegelse feil, er det ingen av de andre som legger merke til det, fordi alle har nok med å passe på seg selv. Har du innspill til øvelsene; si i fra til Ellen, så tilpasser hun gjerne!   

  • Musikken: Ellen setter sammen en liste på Spotify som passer til bevegelsene. Her er det lov å komme med forslag til musikk til Ellen, så kan hun se om hun kan ta det inn i programmet!
  • Klærne: Ta gjerne med vannflaske og innesko hvis du har. Noen klær som er lett å bevege seg i er ellers det du trenger.
  • Hva kreves: Basistreningen passer for alle uansett nivå! Det viktigste er å gjøre en aktivitet som du kan trives med. Med bra musikk, varierte bevegelser og utfordringer og med en inspirerende instruktør håper vi at du kan like denne timen. Basistrening vil bidra til at kroppen fungerer godt i hverdagen, både fysisk og mentalt, og det vil føles godt etterpå.